Do toho článku budu pravidelně připisovat krátké příběhy, které souvisejí s obchodováním s Čínou.
Některé popisované situace vám můžou přijít skutečně absurdní, ale to je denní realita přímého obchodování s Čínou.
Čínské hrátky s měnami – duben 2023
Nakupujeme přímo v Číně. Dosud jsme platili přímo v CNY (v čínských juanech) přímou konverzí na CZK. Od poloviny dubna, bezprostředně po návštěvě evropských panáků u Si Ťin-pchinga najednou není možné platit čímkoliv evropským, zúčtování probíhá přes jiné zahraniční (ne EURové) měny, tj. možné už jen USD, CAD, GBP atd. Takže nákupní ceny veškerého nově nakoupeného zboží jsou v průměru o 2–3 % vyšší. Každému, kdo nemá fialový mozek, musí být jasné, že není dobré velmoci dráždit. Propaganda tentokrát o tom zrovna nějak moc nepíše co tam na návštěvě vlastně ti naši politici dohodli.
Zároveň jsem zjišťoval, kolik čínská platební brána Alipay strhává za každou transakci obchodníkovi, je to překvapivých 0,6 %. U nás je bankovní poplatek za použití platební karty něco kolem 3 %. Platební systém Paypal, který jsme nuceni v některých případech použít, má sice poplatek také kolem 3 %, ale má obzvlášť nevýhodný převod kurzu, takže dohromady to dělá nějakých 7 až 8 %.
Nové byrokratické nařízení – únor 2023
Někdy po začátku čínského roku vstoupilo v platnost nové nařízení: Cizincům nesmějí být poskytovány žádné slevy. Nařízení se nám zatím daří úspěsně obcházet, ale přináší to další starosti – hlídat celý proces nákupu u jednotlivých dodavatelů, tedy obecně mnohem víc si s dodavateli psát, někteří neodpovídají hned, zkrátka zase to žere čas, který chybí jinde.
Manufaktura v oblasti lockdownu – prosinec 2022
V jedné čínské manufaktuře jsem objednal poměrně široký sortiment panelových teploměrů. Objednám, zaplatím a čekám na balík. Po týdnu mezidopravce tvrdí, že stále nic nedorazilo, protože už se čeká jen na toto, tedy aby celá zásilka od několika firem se mohla dokompletovat a mohla odletět do ČR. Kolega pak hledá, ejhle, číslo balíku je falešné. Manufaktura dělá mrtvého brouka (jak typické), hlavně že schrábla prachy. Byl to malý lokální lockdown – asi milionové město mělo zákaz pohybu. Poučení: čísla balíků kontrolovat hned.
Vybobkovaný prodejce – červenec 2022
Nejspíš pod přísnými tresty nesmějí Číňani ani slůvkem zmínit to, co se děje v jejich rodné vlasti. Objednal a zaplatil jsem si dodávku zboží. Po třech dnech přišla odpověď: “Zrušte objednávku, problém s kvalitou”. Napsal jsem ať mi dodají tedy z jejich sortimentu něco jiného, když jsem jim tedy už poslal peníze. Odpověď byla stejná: “Problém s kvalitou”. Domnívám se, že velkoobchod měl tvrdý lokální lockdown (měl jsem signály odjinud, že tam mají problém) a báli se o tom psát. Občas se zkouším čínských obchodníků ptát na to, co u nich se děje a vždy tyto mé dotazy ignorují.
Vojenské cvičení – květen 2022
Můj čínský agent mi napsal: “Vojenské manévry, mnoho letů zrušeno”.
Nákladní letecká doprava, kterou primárně využíváme pro dopravu zboží z Číny do Česka, stála asi týden. Reálná situace vypadá tak, že se mezitím nahrnou další zásilky do fronty na letadlo. Větší firmy zatlačí na své agenty a případně přeplatí frontu. Takže ve výsledku má objednané zboží zpoždění nejen týden, ale dva týdny než se situace částečně stabilizuje. Já jsem u svého dopravce musel také intervenovat, protože jsem tam měl díly pro nějakou průmyslovou výrobu. Jim na tom také stála kompletace. Kdo včas nezatlačí a o situaci nic neví, tak sklouzne do třetího týdne.
Válka na Ukajině – březen 2022
Poslední dva týdny se stává, že chodí objednávky z firem i od obyčejných kutilů, kteří úplně vycucnou veškeré skladové zásoby určité položky. Proto jestli o něčem uvažujete, objednejte si to co nejdřív. Takovou melu o součástky nepamatujeme.
Pravidelně každý měsíc objednáváme v Číně několik beden součástek. Teď nám náš agent napsal: “v Číně je teď megachaos – potápí se v covidu…”, ale ve zprávách (ani na čínských serverech o tom není vidět ani slovo).
Další nepříznivou věcí je, že kvůli válce v Ukrajině se letecká doprava přesunula nad Turecko, kde je teď údajně trojnásobně překročena kapacita koridorů. Máme totiž v Číně připravenou další zásilku, čekáme na volné letadlo, netušíme, kdy nám to sem doručí.
Obecně je výhled, že problémy s dopravci budou stoupat (různé restrikce, kdybych to tu popisoval jak nás v minulosti buzerovali, ani byste tomu nevěřili). Doprovodným problémem jsou neustále se zvyšující ceny za přepravu. Také prodejci zdražují přeneseně kvůli vyšším vstupním nákladům (suroviny nejspíš podražily i v Číně). Celkově to na nás dopadá a tak to budeme muset řešit nejdéle do konce března, nebude to sem tam některý produkt, ale čeká nás zdražení napříč celým sortimentem (nakonec jsme si řekli, že to ještě chvíli vydržíme).
Kontrolní otázka: Jaká je výchozí surovina pro výrobu plastů?
Zacpaný Suez – březen 2021
Vzpomínám si, jak kolem roku 2000 frčelo heslo “Just in time”. Stačila jedna loď v Suezu a bylo vymalováno. I když loď vezla kontejnery z Malajsie, tak zpoždění odskákaly také lodě plující za ní (tedy hlavně čínské kontejnery). Po uvíznutí se situace nelepšila a tak na pomoc zoufajícím firmám (zákazníkům, kteří čekali na díly pro výrobu) přispěchala letecká doprava. Situace má vždy stejný scénář. Ztráty v evropských výrobních firmách by byly obrovské, takže se nakoupí zboží rychle ještě jednou a letadlem se pošle do Evropy. Tím pádem se štosuje fronta na letadlo a odsunují se běžní zákazníci, kteří sice již zaplatili dopravu (předem), ale nevyplývají z pozdějšího dodání žádné sankce – do této množiny spadáme my. Po týdnu zpoždění začínám prudit přepravce, pak to hned “letí”.
Kde je Česká republika
Někdy na přelomu roku 2020/2021 jsem si u svého dlouholetého čínského partnera přes portál Alibaba objednal zboží. Podivil jsem se nad jeho odpovědí (volně přeloženo): “Vaší objednávku nemůžu vykrýt, protože do ameriky nedodáváme.” Tak jsem mu neprodleně odepsal, že jsem ze střední Evropy, aby nám objednané zboží poslal. Tak to nakonec dopadlo dobře a obchodujeme dál.
Nové celní předpisy – září 2020
V souvislosti s novými celními předpisy se nás mnoho lidí ptá, zda nebudeme zdražovat. Tak ujišťuji, že nebudeme. Zboží z asijských zemí sem do republiky dostáváme hromadně jinými kanály než běžní smrtelníci, každou zásilku standardně clíme přes dopravní společnosti (DHL/TNT/FedEx), takže nám se náklady nezvednou.
S nárůstem nákladů se potýkáme jinde. Od loňského vypuknutí pandemie (2019) totiž přepravní společnosti postupně zvýšily poplatky za dovoz z Asie více než dvojnásobně.
Zaznamenáváme ještě jiný trend. V souvislosti s masovou výrobou kamer s umělou inteligencí, nastupující generací sítí 5G a aplikací dalších nových technologií, kterými se Čína i zbylý svět zbytečně zaplavuje, se nedostává výrobních kapacit na výrobu čipů. Asi před měsícem nám jeden partner oficiálně oznámil zdražení měřidel (kde se používají 18bitové procesory). Ostatní zdražují tak nějak plíživě. Předpokládáme, že v brzké době budou následovat další. Zatím jsme všechny výkyvy vstřebali naší sníženou marží a klesajícím kurzem dolaru, ale kdo ví jak to dopadne do konce roku.