Ceny

Cenová politika je směrována na spodní hranici prodejních cen obvyklých pro daný produkt.

A tak téměř 80 % našeho sortimentu nabízíme za přibližně polovinu běžných cen, častěji ještě níže. V dalších 10 % jsme srovnatelní s ostatními prodejci součástek a ve zbývající části jsme dražší.

Jak je na stránce Původ uvedeno, vypadá vcelku snadně držet ceny na nízké úrovni. Nicméně existují oblasti nebo situace, kde to nejde. Zde malé vysvětlení:

  • Není možné uhlídat všechny položky, abychom v nich byli nejlevnější. Na začátku podnikání v tomto sortimentu to šlo, to byly řádově stovky položek. Teď jich jsou tisíce.
  • Snažíme se zařazovat do sortimentu novinky. Když dodavatelé uvedou na trh nějakou novou věc, obvykle ji časem zlevní. V tom množství položek, které máme, si toho nemusíme hned všimnout, zvláště když nakupujeme přes čínské agenty.
  • Není naším cílem dělat vyloženě cenový dumping (jsme si vědomi, že i konkurence potřebuje z něčeho žít), proto součástky prodáváme za přiměřené ceny. Někdy však obvyklá cenová hladina určitého prvku klesne a upozorní nás na to až třeba nějaký zákazník, který nám napíše/řekne, že tam a tam to mají mnohem levněji (protože konkurence to náhle zlevnila). Někdy se to zlevnit dá, někdy zpětně zjišťujeme, že jsme to nakoupili až moc draho, tak už pak nemáme moc cenového prostoru na nějaké zlevňování.
  • Dalším aspektem je kvalita. Například v Číně je pro určitý díl několik úrovní kvality podle toho, ve které manufaktuře je to vyrobeno. Někteří zákazníci nás hodnotí podle toho, za jakou cenu to zrovna najdou na Aliexpressu, ale nemají prakticky osaháno, jak je konkrétní varianta funkční (pro lidi, kteří se v tom nepohybují, je to těžko rozpoznatelné). Možná mohou mít štěstí a podaří se jim v Číně za relativně dobrou cenu koupit kvalitní výrobek, který bude jednak funkční a jednak neodejde třeba za tři měsíce provozu. Na základě zkušeností preferujeme raději kvalitu před cenou, protože my jsme ti, kdo “nesou kůži na trh”. Na nás se vždy zákazníci obracejí s reklamacemi, nikoliv na čínské výrobce. My máme zájem budovat spolehlivou značku. Kdybychom skrytě prodávali fejky, to bychom nikomu “Hezký den” nedělali.
  • Někdy nás doběhne konkurence v tom, že jsme investovali čas a peníze do propagace nějakého určitého produktu, a pak se to u někoho, kdo jen posunuje krabice, ocitne o tyto náklady levněji. Sami můžete porovnat popis stejného produktu u nás a na stránce nějakého jiného prodejce (je-li tam popis vůbec nějaký). V převážné většině zjistíte výrazný rozdíl v náš prospěch. A tak určitě pochopíte, proč to je u nás dražší.
  • Někteří čínští výrobci (s agresivní obchodní politikou) nám přestali dávat množstevní slevy jakožto obchodníkům, takže nakupujeme (poníženě) za koncové ceny. Má to tu nevýhodu, že dopravu musíme platit jaksi navíc, protože nemůžeme některé součástky a díly objednávat jen po jednom kusu, kde je doprava uvažována zdarma v rámci ceny produktu. Z časových a logistických důvodů je neúnosné objednat sto jednotlivých balíčků. Také co jen to jde, chceme zůstat u prvovýrobců (i když jsou někdy dražší než distributoři), protože každý další meziprodejce zvyšuje riziko prodeje padělku/napodobeniny/fejku.
  • Jak jsem již zmínil výše, někteří lidé nás srovnávají s cenami na čínských serverech (teď zrovna nemám na mysli kvalitu). Na to bych reagoval tímto: něco nás stojí nájem za pronajaté prostory, museli jsme investovat do vybavení skladu, vztahují se na nás poplatky za odpad (i když ho generujeme minimálně), spotřebováváme předraženou “zelenou” energii fialové hrůzovlády, platíme daně v Česku, a taky z něčeho potřebujeme žít…